ΤippingPoint - Πρόγραμμα «Green Generation»

Στo πλαίσιo του προγράμματος «Green Generation», το οποίο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό Tipping Point τη φετινή χρονιά στο σχολείο μας, οι μαθητές/τριες της Α΄ Λυκείου είχαν την ευκαιρία να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τα βασικά περιβαλλοντικά προβλήματα και να καλλιεργήσουν το αίσθημα της οικολογικής συνείδησης. Μέσω βιωματικής μάθησης και συνεργασίας, τα παιδιά εντόπισαν περιβαλλοντικές προκλήσεις στο σχολείο, πρότειναν δράσεις για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και συνεργάστηκαν με μέντορες υλοποιώντας πρακτικές λύσεις.

Αρχικά, χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες των επτά (7) ατόμων η καθεμιά, οι οποίες συμμετείχαν σε τέσσερις (4) διαδικτυακές συναντήσεις με μέντορες, ειδικούς στον τομέα του περιβάλλοντος. Οι τελευταίοι τους ενημέρωσαν για τα πράσινα επαγγέλματα και για τα ποικίλα περιβαλλοντικά ζητήματα. Στη συνέχεια κάθε ομάδα, σε συνεργασία με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό του προγράμματος κ. Βασιλεία Βασιλαράκη, πραγματοποίησε δραστηριότητες βιωματικής μάθησης.  Συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες της κάθε ομάδας συζήτησαν για τα σοβαρότερα περιβαλλοντικά προβλήματα και για τις πρακτικές που μπορούν να υιοθετήσουν εντός σχολικού περιβάλλοντος ώστε να τα αντιμετωπίσουν. Έτσι, πρότειναν ιδέες για δράσεις που θα μπορούσαν να κάνουν για να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του σχολείου τους.

Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα συμπλήρωσε το φύλλο εργασίας με τίτλο «Πλάνο για ένα πιο βιώσιμο σχολείο» με ερωτήσεις που την καθοδηγούσαν ώστε να επιλέξει μια δράση και να την εφαρμόσει. Τα παιδιά αντιλήφθηκαν πως τα περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως η υπερβολική χρήση πλαστικών, η σπατάλη πόρων και η έλλειψη ανακύκλωσης, συνδέονται με τις δραστηριότητες και τις συνήθειές τους στο σχολείο. Έπειτα, οι ομάδες των παιδιών προετοίμασαν τις προτάσεις που θα παρουσίαζαν στον μέντορα. Κάθε ομάδα είχε στη διάθεσή της πέντε (5) λεπτά για να περιγράψει το πρόβλημα που εντόπισε, τη δράση που πρότεινε αλλά και τα βήματα για την υλοποίησή της. Ο μέντορας με τη σειρά του παρείχε στις ομάδες ανατροφοδότηση και χρήσιμες συμβουλές για τη βελτίωση των προτάσεών τους.

Κατά τη διάρκεια της δράσης οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν επικοινωνιακές δεξιότητες, παρουσιάζοντας τις ιδέες τους με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση, ενώ παράλληλα ενίσχυσαν την κριτική τους σκέψη, λαμβάνοντας ανατροφοδότηση και προσαρμόζοντας τις προτάσεις τους. Ορισμένοι από τους βασικότερους στόχους του προγράμματος ήταν:

  • η δημιουργία ενός κοινού πλαισίου ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τα περιβαλλοντικά προβλήματα,
  • η έμπνευση των μαθητών/τριών και η ώθησή τους ως προς την ανακάλυψη και αναζήτηση της διάστασης της αειφορίας σε κάθε πτυχή της ζωής τους και
  • η ανάπτυξη από νεαρή ηλικία των βασικών δεξιοτήτων που ενισχύουν τη βιωσιμότητα, τη δημιουργία περιβαλλοντικά συνειδητών στάσεων και την ενθάρρυνση πράσινων πρωτοβουλιών.