Πεπραγμένα Ομίλου Φιλαγνωσίας
Δράση Φιλαναγνωσίας στο Γενικό Λύκειο Απερίου
Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε η δράση του Εκπαιδευτικού Ομίλου «Φιλαναγνωσία στη Σχολική Βιβλιοθήκη» που οργανώθηκε από το Γενικό Λύκειο Απερίου, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Διδασκόντων και τη στήριξη των φιλολόγων Πέτρου Τρυφωνόπουλου και Δήμητρας Μανάνη. Οι μαθητές/τριες που συμμετείχαν ήταν ο Γεώργιος Μαγιάφης (Α΄ Λυκείου), η Φωτεινή Λευθερούδη (Α΄ Λυκείου), η Μαρία Λαγωνικού (Α΄ Λυκείου) και η Τριανταφυλλιά Χατζημπύρρου (Α΄ Λυκείου). Στην καταγραφή συνεισέφερε και η Ζωή Κεμερίδη (Α΄ Λυκείου) ενώ στην τελική διαμόρφωση του χώρου συνέδραμαν οι εξής μαθήτριες της Α΄ Λυκείου: Αλίσια Κοκούνια, Γεωργία Μαρή, Μιχαέλα Θεοδοσίου, Θεοδώρα Ζαγόρα και Έλενε Κοκρασβίλι.
Η δράση είχε ως στόχο την ενίσχυση της αγάπης για το διάβασμα, την εξοικείωση των μαθητών και μαθητριών με τη λειτουργία μιας σχολικής βιβλιοθήκης, την καταγραφή βιβλίων που δεν είχαν καταγραφεί, καθώς και τη γνωριμία τους με πτυχές του επαγγέλματος του βιβλιοθηκονόμου. Οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες κλήθηκαν να δανειστούν ένα βιβλίο, να το διαβάσουν και να το παρουσιάσουν στις εβδομαδιαίες συναντήσεις του ομίλου, ενισχύοντας έτσι την αναγνωστική κουλτούρα της σχολικής μας κοινότητας.
Οι πρώτες συναντήσεις αφιερώθηκαν στην προετοιμασία του χώρου. Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά στον καθαρισμό της αίθουσας ώστε να γίνει η μετατροπή της σε αίθουσα σχολικής βιβλιοθήκης-αναγνωστήριο, στη μεταφορά εκπαιδευτικών βιβλίων στο αποθετήριο σχολικών βιβλίων, που δημιουργήθηκε φέτος, καθώς και στην τοποθέτηση εδράνων ανάγνωσης που παραχωρήθηκαν στο σχολείο μας μέσω δωρεάς από την κα Διακίδη Σούλα, ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου OCEANIS, η οποία είχε την ευχάριστη διάθεση να συνδράμει στην ανακαίνιση της σχολικής βιβλιοθήκης, δωρίζοντας 10 έδρανα ανάγνωσης. Ακολούθησε η καταγραφή και ταξινόμηση βιβλίων που παραλάβαμε από τις εκδόσεις Το ΒΗΜΑ, επίσης ως δωρεά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές εξοικειώθηκαν με βασικές εργασίες του επαγγέλματος του βιβλιοθηκονόμου, όπως η αρχειοθέτηση, η κατηγοριοποίηση και η τελική τοποθέτηση των βιβλίων στα ράφια.
Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν μία φορά τη βδομάδα και ακολουθεί η αναλυτική καταγραφή των δραστηριοτήτων:
1η συνάντηση (07/11) – Γνωριμία με τη σχολική βιβλιοθήκη και καθαρισμός χώρου, μεταφορές βιβλίων, τοποθέτηση τραπεζιών ανάγνωσης.
2η συνάντηση (14/11) – Καθαρισμός των βιβλίων και θεματική ταξινόμηση τους στα ράφια.
3η συνάντηση (21/11) – Επιλογή βιβλίων από τους μαθητές και συζήτηση για την επιλογή τους. Καθαρισμός των βιβλίων και θεματική ταξινόμηση τους στα ράφια.
4η συνάντηση (28/11) – Πρώτη συζήτηση για τις εντυπώσεις από την ανάγνωση.
5η–7η συνάντηση (05/12, 12/12, 19/12) – Συνεχόμενες συζητήσεις και ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τα βιβλία, γνωριμία με βιβλιοθήκες της Ελλάδας και του εξωτερικού είτε δημοτικές είτε πανεπιστημιακές.
8η συνάντηση (09/01) – Συζήτηση για το αν τα βιβλία έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο ή την τηλεόραση. Γνωριμία των συμμετεχόντων με το Δεκαδικό Σύστημα Ταξινόμησης Dewey (Dewey Decimal Classification – DDC), ένα από τα πιο διαδεδομένα και ιστορικά σημαντικά συστήματα ταξινόμησης βιβλίων που χρησιμοποιούνται σε βιβλιοθήκες παγκοσμίως, κυρίως σε σχολικές και δημόσιες βιβλιοθήκες.
9η συνάντηση (16/01) – Μύηση στη βιβλιοκριτική.
10η συνάντηση (23/01)– Εισαγωγή στη δημιουργική γραφή.
11η συνάντηση (30/01) – Σύνθεση αφηγήματος ή ποιήματος με βάση το βιβλίο. Καταγραφή βιβλίων από τις εκδόσεις Το ΒΗΜΑ.
12η συνάντηση (06/02) – Δημιουργία πολυτροπικού κειμένου εμπνευσμένου από την υπόθεση του βιβλίου.
13η συνάντηση (13/02)– Δραματοποίηση αποσπασμάτων από τα βιβλία, προβληματισμός για σκηνικά και σκηνοθεσία. Καταγραφή δωρεών από εκδόσεις Το ΒΗΜΑ.
14η συνάντηση (20/02) – Καταγραφή βιβλίων από τις εκδόσεις Το ΒΗΜΑ.
15η συνάντηση (27/02) – Καταγραφή των βιβλίων της δωρεάς από τις εκδόσεις ΒΗΜΑ.
16η συνάντηση (06/03) – Συζήτηση για το μέλλον της σχολικής μας βιβλιοθήκης. Συνέχεια της καταγραφή των βιβλίων από τις εκδόσεις Το ΒΗΜΑ.
17η–18η συνάντηση (13/03, 15/05) – Επιστροφή βιβλίων, σύνθεση και παρουσίαση βιβλιοκριτικής, απολογισμός της δράσης. Τηλεδιάσκεψη-συζήτηση με βιβλιοθηκονόμο από τη βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η δράση κορυφώθηκε με την τηλεδιάσκεψη με τη βιβλιοθηκονόμο της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, κα Μαρία Χριστίδη, η οποία παρουσίασε με ενθουσιασμό τον τρόπο λειτουργίας μιας πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης και μίλησε στους μαθητές/τριες για τις σπουδές, τις προκλήσεις και τις δυνατότητες που προσφέρει το επάγγελμα του βιβλιοθηκονόμου. Ακολούθησε πλούσιος διάλογος και απαντήθηκαν πολλές ερωτήσεις των παιδιών, όπως η ψηφιακή πλευρά των Ανθρωπιστικών Σπουδών (Digital Humanities), ένας καινούργιος τομέας των σύγχρονων τάσεων της έρευνας ο οποίος αξίζει να προωθηθεί για το επαγγελματικό μέλλον των μαθητών.
Η εμπειρία αποδείχθηκε ιδιαίτερα γόνιμη και ενθαρρυντική για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, της συνεργατικότητας και της δημιουργικής έκφρασης των μαθητών και μαθητριών μας. Ελπίζουμε ότι και την επόμενη σχολική χρονιά η Βιβλιοθήκη μας θα συνεχίσει να αποτελεί έναν ζωντανό χώρο μάθησης, συνεργασίας και δημιουργικότητας, και ότι ακόμα περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες θα συμμετάσχουν σε δράσεις που καλλιεργούν την αγάπη για το βιβλίο και τη γνώση.